Poplatky v zdravotníctve

09.04.2015 15:46

Lekári nemôžu požadovať úhradu za:


  • - objednanie pacienta na vyšetrenie, vrátane objednania na konkrétny čas,

  • - vypísanie receptu alebo lekárskeho poukazu,

    - vypísanie návrhu na kúpeľnú liečbu,

    - potvrdenie o návšteve lekára alebo iného zdravotníckeho pracovníka,

    - výmenný lístok k špecialistovi,

    - prednostné ošetrenie.

    Pacienti neplatia ani za klimatizáciu v čakárni, či za hygienické návleky.





    Lekári môžu požadovať úhradu za:


    výkony, ktoré nie sú hradené z verejného zdravotného poistenia,
    napr. za potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti na vedenie motorového vozidla, či
    na zbrojný pas.

    Cenník poplatkov:




    • kontrolujú VÚC,



    • výnosy z pokút budú príjmom príslušného samosprávneho kraja,



    • výšku poplatkov stanovuje lekár, pričom cenník musí umiestniť
      na viditeľnom mieste v čakárni,



    • na doklade o zaplatení poplatku musí byť presná špecifikácia
      poplatku z cenníka.

    Čo zaujíma pacientov?




    • Môže alergológ pýtať 5 Eur za výdaj karty inému lekárovi -
      alergológovi?

      Zmluvný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemôže za
      takýto úkon požadovať úhradu, keďže nejde o poskytovanie zdravotnej
      starostlivosti, ani službu súvisiacu s poskytovaním zdravotnej starostlivosti.
      Nezmluvný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemôže takouto úhradou
      podmieňovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti. Poznamenávame, že
      špecialista spravidla nevydáva svoju zdravotnú dokumentáciu, ale pacientovi
      vypracuje lekársku správu.



    • Viete mi vysvetliť, čo znamená pojem "ročný registračný
      poplatok", konkrétne vo výške 20 eur?

      Ročný registračný poplatok nie je
      poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ani službou súvisiacou s poskytovaním
      zdravotnej starostlivosti a zmluvný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti
      nemôže požadovať úhradu takéhoto poplatku. Poskytovateľ zdravotnej
      starostlivosti nemôže takouto úhradou ani podmieňovať poskytovanie zdravotnej
      starostlivosti.



    • U môjho endokrinológa ma zaujal poplatok "Elektronické
      spracovanie dát vyšetrenia". Ako zistím, či je vôbec tento poplatok vo výške 1
      euro schválený alebo ho lekár vyberá od každého pacienta pri odchode z ordinácie
      neoprávnene?
      V nadväznosti na novelu zákona č. 577/2004 Z. z. v
      súvislosti s elektronickým zdravotníctvom s účinnosťou od 1. mája 2015 má byť
      úhrada za spracúvanie údajov zistených pri poskytovaní ambulantnej
      starostlivosti v elektronickej forme pri každej návšteve vo výške 0 €. V
      súčasnosti je jeho výška za túto službu súvisiacu s poskytovaním zdravotnej
      starostlivosti najviac 0,64% zo sumy životného minima.
      Každý zmluvný
      poskytovateľ zdravotnej starostlivosti musí mať zoznam zdravotných výkonov a
      služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu umiestnený na prístupnom a
      viditeľnom mieste vo vstupných priestoroch alebo v priestoroch čakárne.



    • Keď sme prišli na kontrolu neobjednaní, lekárka nás poslala
      domov, že ona ledva stíha pacientov objednaných - platiacich (za manažment
      pacienta), ktorých má objednaných na každý deň už 5-6 týždňov dopredu. Zmenilo
      sa iba to, že už nepíše na doklad o zaplatení "za prednostné objednanie" ale "za
      profesionálny manažment pacienta", čo nikto nevie vysvetliť, za čo že to vlastne
      je... Vysvetlí mi to MZ SR?

      "Profesionálny manažment pacienta" nie je
      zdravotným výkonom pri poskytovaní zdravotnej starostlivosti, ani službou
      súvisiacu s poskytovaním zdravotnej starostlivosti. Za takýto úkon by
      poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemal vyberať úhradu. Za prednostné
      poskytnutie zdravotnej starostlivosti v rámci vyznačených ordinačných hodín
      určených na prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti môže poskytovateľ
      zdravotnej starostlivosti požadovať úhradu najneskôr do 30. júna 2015.



    • Zaplatila som poplatok 3 eurá za CD nosič, keď som bola na
      CT vyšetrení. Informovala som sa vo svojej zdravotnej poisťovni, vraj to
      pracovisko majú zazmluvnené. Keď som si pýtala príjmový doklad - za čo vlastne
      platím, odpoveď znela, že za technológiu. Dostala som iba potvrdený blok s
      registračnej pokladne, kde nie je napísané nič konkrétne. Je to v poriadku?

      Z diagnostického vyšetrenia pacienta poskytovateľ vypracuje výsledok
      vyšetrenia (popis). Ak poskytovateľ, ktorý žiadal o vyšetrenie, k popisu
      vyžaduje aj CD nosič, poskytovateľ, ktorý vyšetrenie vykonal, nesmie požadovať
      za vyhotovenie CD nosiča úhradu. (Ide o poskytovanie zdravotnej starostlivosti
      zo zdravotnej indikácie.)



    • Musím platiť poplatok za odber krvi u svojho praktického
      lekára, keď ide o predoperačné vyšetrenie?

      Ak je odber krvi indikovaný
      zo zdravotných dôvodov, zmluvný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nesmie za
      takýto výkon od poistenca požadovať úhradu.



    • Platila som za rtg. zubov na CD poplatok 7,50 eur. Nikde v
      ambulancii som nevidela cenník, kde by bolo napísané, za čo vyberajú poplatky.
      Je takýto poplatok v poriadku?

      Zubár môže od pacienta prijať úhradu za
      rtg zubov na CD nosiči iba v prípade, ak nemá uzatvorenú zmluvu so zdravotnou
      poisťovňou na takéto výkony. Cenu takéhoto výkonu musí mať uvedenú v cenníku,
      ktorý musí byť umiestnený na prístupnom a viditeľnom mieste vo vstupných
      priestoroch, priestoroch čakárne alebo iných verejne prístupných priestoroch
      zdravotníckeho zariadenia.
      Pokiaľ ide o nezazmluvnené výkony, je plné právo
      pacienta rozhodnúť sa, či pôjde k inému poskytovateľovi zdravotnej
      starostlivosti, ktorému takýto výkon zdravotná poisťovňa uhradí, alebo
      dobrovoľne využije možnosť ponúkanú poskytovateľom mimo systému zdravotného
      poistenia (dohodne sa s ním na vykonaní určitého vyšetrenia a uhradí mu za to
      cenu v zmysle cenníka poskytovateľa). V tomto prípade však nejde o požadovanie
      úhrady, ale o dobrovoľnú úhradu na základe dohody medzi lekárom a pacientom.
      Musí to byť ale vždy voľba pacienta, ktorú možnosť si vyberie a lekár nesmie
      podmieňovať ďalšie poskytnutie zdravotnej starostlivosti vykonaním takéhoto
      uhrádzaného výkonu u neho. Poistenec však musí mať dostatok informácií o tom, že
      môže dostať túto zdravotnú starostlivosť z prostriedkov zdravotného poistenia.
      Osoby povinne zúčastnené na verejnom zdravotnom poistení musia platiť zdravotné
      poistenie a majú nárok na bezplatnú zdravotnú starostlivosť v rozsahu
      ustanovenom zákonom, čo je plne v súlade s článkom 40 Ústavy Slovenskej
      republiky.



    • Prečo budú môcť lekári aj naďalej vyberať poplatky napr. za
      potvrdenie o zdravotnej spôsobilosti?

      Keďže v tomto prípade nejde o
      zdravotnú starostlivosť poskytnutú zo zdravotnej indikácie, poskytovatelia
      zdravotnej starostlivosti budú môcť za takého úkony požadovať úhradu. Vydaniu
      potvrdenia o zdravotnej spôsobilosti predchádzajú určité zdravotné výkony, nejde
      o taký druh potvrdenia, ktorý je súčasťou zdravotného výkonu, ako napríklad
      potvrdenie o návšteve lekára.



    • Ako to je s možnosťou dobrovoľnej platby pri vyšetrení CRP?
      Podľa zákona to vraj nie je možné a lekári sa obávajú, že to bude voči nim
      zneužívané.

      Ak je vyšetrenie CRP naordinované lekárom, je hradené z
      verejného zdravotného poistenia na základe zmluvy medzi zdravotnou poisťovňou a
      lekárom - poskytovateľom zdravotnej starostlivosti. V prípade, ak je to na
      vlastnú žiadosť pacienta, ak nie je indikované lekárom, pacient sa dohodne na
      vykonaní vyšetrenia a prípadná platba v zmysle cenníka je považovaná za
      dobrovoľnú úhradu na základe dohody, napríklad písomného súhlasu
      pacienta
      .



    • Ak bolo cieľom zákona upratať v poplatkoch, nezabudlo MZ v
      zákone na lekárov, ktorí nemajú zmluvy, teda na súkromníkov? Nebude pacient
      čakať ešte dlhšie, keďže väčšina z nich vlastne skončí technicky?

      Pokiaľ
      ide o poskytovateľov, kritériom nie je to, či sú "súkromníci", alebo nie, ale či
      majú uzatvorenú zmluvu s príslušnou zdravotnou poisťovňou poistenca.
      Zákon č.
      577/2004 Z. z. sa vzťahuje predovšetkým na poskytovateľov, s ktorými má
      zdravotná poisťovňa poistenca uzatvorenú zmluvu. Takýto poskytovateľ nesmie
      požadovať od poistenca úhradu za zdravotnú starostlivosť, ktorá sa plne uhrádza
      na základe verejného zdravotného poistenia podľa tohto zákona a nesmie
      podmieňovať poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú spoluúčasť
      poistenca.
      U poskytovateľa zdravotnej starostlivosti, ktorý nemá uzatvorenú
      zmluvu so zdravotnou poisťovňou o poskytovaní zdravotnej starostlivosti z
      verejného zdravotného poistenia, úhrada za poskytnutú zdravotnú starostlivosť sa
      uskutočňuje mimo systému zdravotného poistenia. Takýto poskytovateľ má svoj
      cenník a pacient musí byť informovaný o tom, že ide o nezmluvného poskytovateľa.



    • Nenašiel som v zákone jednoznačnú odpoveď. Môže si lekár na
      základe tohto nového zákona objednať službu "manažment pacienta" u externej
      firmy? V takom prípade by poplatok nevyberal lekár, ale účtovala by si ho firma.
      Bola by to súčasť jej ekonomického výsledku.

      1,     Zákon, ktorým
      sa mení a dopĺňa zákon č. 577/2004 Z. z. o rozsahu zdravotnej starostlivosti
      uhrádzanej na základe verejného zdravotného poistenia a o úhradách za služby
      súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti v znení neskorších predpisov
      a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, s účinnosťou od 1. apríla 2015
      ruší pre poskytovateľov zdravotnej starostlivosti možnosť požadovať úhradu za
      prednostné poskytnutie ambulantnej starostlivosti v rámci na to vyhradených
      ordinačných hodín, ktoré schválil samosprávny kraj. Teda od nadobudnutia
      účinnosti tohto zákona samosprávny kraj už nebude môcť poskytovateľovi
      ambulantnej starostlivosti schváliť ordinačné hodiny na prednostné poskytnutie
      zdravotnej starostlivosti.
      Poskytovatelia, ktorí už mali schválené a
      osobitne vyznačené ordinačné hodiny na prednostné poskytovanie zdravotnej
      starostlivosti, sú povinní po nadobudnutí účinnosti tohto zákona požiadať
      samosprávny kraj o schválenie a potvrdenie ordinačných hodín bez osobitných
      ordinačných hodín na prednostné poskytovanie zdravotnej starostlivosti, a to
      najneskôr do 30. apríla 2015. Takýto poskytovateľ bude oprávnený prednostne
      poskytovať zdravotnú starostlivosť, a teda aj vyberať úhradu za prednostné
      poskytnutie zdravotnej starostlivosti, najneskôr do 30. júna 2015.
      2.     Objednanie poistenca na vyšetrenie (vrátane objednania na
      konkrétny čas) zákon č. 577/2004 Z. z. ustanovil za súčasť zdravotného výkonu.
      Podľa § 2 ods. 2 zákona č. 576/2004 Z. z. o zdravotnej starostlivosti, službách
      súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a o zmene a doplnení
      niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, zdravotný výkon je ucelená
      činnosť zdravotníckeho pracovníka, ktorá predstavuje základnú jednotku
      poskytovania zdravotnej starostlivosti. Podľa § 2 ods. 1 zákona č. 576/2004 Z.
      z. zdravotná starostlivosť je súbor pracovných činností, ktoré vykonávajú
      zdravotnícki pracovníci. Zdravotníckym pracovníkom podľa § 27 zákona č. 578/2004
      Z. z. o poskytovateľoch zdravotnej starostlivosti, zdravotníckych pracovníkoch,
      stavovských organizáciách v zdravotníctve a o zmene a doplnení niektorých
      zákonov v znení neskorších predpisov je fyzická osoba vykonávajúca zdravotnícke
      povolanie. Podmienky výkonu zdravotníckeho povolania ustanovuje zákon č.
      578/2004 Z. z.
      3.    Na základe uvedeného vyplýva, že zabezpečenie
      objednávania poistenca nemôže byť uskutočňované "externou firmou", ale samotným
      zdravotníckym pracovníkom. Za takýto úkon nemožno vyberať osobitnú úhradu.
      4.    Na záver dávame do pozornosti ustanovenie § 44 ods. 2 zákona č.
      577/2004 Z. z. v znení účinnom od 1. 4. 2015, v zmysle ktorého poskytovateľ
      nesmie podmieňovať poskytnutie zdravotnej starostlivosti úhradou nad určenú
      spoluúčasť poistenca podľa tohto zákona a predpisov vydaných na jeho vykonanie,
      ani iným plnením. Teda poskytnutie zdravotnej starostlivosti nemôže byť
      podmienené ani úhradou externej firme (napr. za iné úkony než objednanie
      pacienta).



    • Chápem to správne, že od júla budú cenníky všetkých lekárov,
      vrátane stomatológov, schvaľovať samosprávne kraje? Pokiaľ viem, doteraz
      rozhodovali iba o poplatku za prednostné vyšetrenie. Dočítal som sa, že kraje od
      vás žiadajú, aby ste spresnili, ako majú vyzerať tieto nové
      pravidlá...

      Poskytovatelia sú povinní najneskôr do 31. mája 2015
      preukázateľne zaslať príslušnému samosprávnemu kraju, podľa miesta
      prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia, cenník všetkých zdravotných výkonov a
      zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať úhradu.
      Samosprávne kraje ich nebudú schvaľovať, budú však kontrolovať v rámci výkonu
      dozoru u poskytovateľov.



    • Nechápem, v čom ste urobili poriadok. Veď poplatkov si
      lekári budú naďalej stanovovať ako chcú, a tým pádom zostanú nejednotné. Mali
      ste poplatkom stanoviť horné hranice, aby ich kraje vedeli porovnávať. Napr.
      zubné ambulancie ani nemusia uvádzať, ako dospeli k stanovenej sume. Ako to
      chcete riešiť?

      Zdravotné výkony poskytované pri chorobe uvedenej v
      zozname chorôb a služby súvisiace s poskytovaním zdravotnej starostlivosti,
      ktoré poskytovateľ poskytuje, a pri ktorých môže požadovať úhradu, kontroluje
      vyšší územný celok príslušný podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho
      zariadenia výkonom dozoru podľa osobitného predpisu. Čo sa týka stanovenia
      maximálnej ceny tzv. "cenového stropu", musíme skonštatovať, že Ministerstvo
      zdravotníctva SR neurčuje výšku poplatkov vzhľadom na zákon o cenách.



    • Prosím o odpoveď na moju otázku: Lekár pneumológ mi na
      pľúcnej klinike vypíše návrh na kúpeľnú liečbu - platím poplatok za jeho
      vypísanie, ktoré v minulosti činilo 15,00 EUR? Alebo je to na rozhodnutí vedenia
      nemocnice?

      Vypísanie návrhu na kúpeľnú liečbu je súčasťou zdravotného
      výkonu, to znamená, že poskytovateľ zdravotnej starostlivosti zaň nemôže
      požadovať úhradu.



    • V mesiaci apríl som objednaná na sonografiu a mamografiu.
      Objednávka tam funguje tak, že si pacient zatelefonuje na recepciu a pracovníčka
      pri telefóne určí termín vyšetrenia. Potom dotyčná pani poznamenala, že si mám
      okrem odporúčania lekára nachystať aj 7 eur. Má právo pýtať odo mňa tento
      poplatok?

      V prípade objednania pacienta ide o súčasť zdravotného výkonu,
      to znamená, že poskytovateľ od 1. 4. 2015 nesmie za takýto výkon požadovať od
      pacienta úhradu. Ak ide o prednostné vyšetrenie, poskytovateľ môže požadovať
      úhradu v rámci vyznačených ordinačných hodín, toto prechodné ustanovenie platí
      do 30. 6. 2015.



    • Dnes som bol na vyšetrení u spádového ortopéda, ktorý odo
      mňa na záver vyšetrenia pýtal za PRVOVYŠETRENIE sumu 5 €. Podotýkam, že v
      čakárni ani na dverách ambulancie žiadne takéto upozornenie nie je! Je možné,
      aby takúto sumu požadoval za PRVOVYŠETRENIE?

      Ak ide o zmluvného lekára,
      vyšetrenie je hradené z verejného zdravotného poistenia, to znamená, že
      poskytovateľ nemôže takouto úhradou ani podmieňovať poskytovanie zdravotnej
      starostlivosti.



    • Ako je to s poplatkami za PN alebo OČR?
      Za
      vystavenie PN ani OČR pacient v ambulancii neplatí. Zdravotné výkony na účely
      sociálneho poistenia (v zmysle § 156 zákona o sociálnom poistení) uhrádza
      Sociálna poisťovňa priamo poskytovateľovi zdravotnej starostlivosti. Z uvedeného
      vyplýva, že poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemá dôvod žiadať úhradu za
      predmetné zdravotné výkony od poistenca, ale priamo od Sociálnej poisťovne.

    Čo zaujíma poskytovateľov zdravotnej starostlivosti
    (lekárov a nemocnice)?




    • Aký bude postup v prípade žiadosti o uprednostnenia nie zo
      zdravotného, ale napr. zo sociálneho či pracovného dôvodu, tak aby to nebolo
      diskriminačné voči ostatným pacientom?

      Právne predpisy nestanovujú, akým
      spôsobom si má poskytovateľ zdravotnej starostlivosti manažovať objednávanie
      pacienta na vyšetrenie. Zákon č. 577/2004 Z. z. stanovuje, že súčasťou
      zdravotného výkonu je aj objednanie poistenca na vyšetrenie vrátane objednania
      na konkrétny čas.



    • Novela je aplikovateľná iba vo väčších mestách, ale nie v
      ambulanciách, ktoré zbierajú pacientov z okolitých obcí, ktorí sú viazaní na
      dopravu a príchody autobusov, potom počas 10-15 minút príde naraz 10 pacientov.
      Ako máme postupovať, keď sa budú dožadovať prednostného ošetrenia?

      Právne predpisy s účinnosťou od 1. mája 2015 už možnosť vyberania úhrad za
      prednostné poskytovanie zdravotnej starostlivosti nebudú upravovať. Výnimkou je
      iba prechodné obdobie do 30. júna 2015, počas ktorého budú poskytovatelia
      oprávnení prednostne poskytovať zdravotnú starostlivosť, a teda aj vyberať
      úhradu za prednostné poskytnutie zdravotnej starostlivosti, avšak len tí
      poskytovatelia, ktorí mali schválené a osobitne vyznačené ordinačné hodiny na
      prednostné poskytovanie zdravotnej starostlivosti.
      Spôsob
      manažovania si podľa aktuálnych potrieb volí samotný poskytovateľ.

      Od
      1. júla 2015 bude možné objednať pacienta aj na konkrétny čas, avšak pacienti sa
      prednostného ošetrenia podľa doterajších predpisov dožadovať nemôžu.



    • Ako je to s cenníkom, resp. zoznamom výkonov, za ktoré
      poskytovateľ smie požadovať úhradu?

      Cenník všetkých zdravotných
      výkonov a zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno
      požadovať úhradu sú 2 rozdielne veci, ktoré nemožno zamieňať.
      Zoznam je nóvum, cenník je v tejto podobe skoro 2 roky, doplnila sa len
      výslovná povinnosť dodržiavať ho a zasielať ho (vrátane zmien) VÚC:
      § 102r
      ods. 1 zákona č. 578/2004 Z. z.:

      Prechodné ustanovenia k úpravám účinným
      od 1. apríla 2015
      (1) Poskytovateľ je povinný najneskôr do 31. mája 2015
      preukázateľne zaslať samosprávnemu kraju
      príslušnému podľa miesta
      prevádzkovania zdravotníckeho zariadenia cenník všetkých zdravotných výkonov
      podľa § 79 ods. 1 písm. g) a zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri
      ktorých možno požadovať úhradu
      podľa § 79 ods. 1 písm. zv). (účinné od 1.
      apríla 2015)
      § 79 ods. 1 zákona č. 578/2004 Z. z.:
      (1)
      Poskytovateľ, ktorý je držiteľom povolenia alebo držiteľom licencie na
      výkon samostatnej zdravotníckej praxe, je povinný, ak v odseku 3 nie je
      ustanovené inak,
      g) umiestniť na prístupnom a viditeľnom mieste
      cenník všetkých zdravotných výkonov, ktoré poskytuje poskytovateľ; za
      prístupné a viditeľné miesto sa považuje vyvesenie cenníka vo vstupných
      priestoroch, priestoroch čakárne alebo iných verejne prístupných priestoroch
      zdravotníckeho zariadenia a uverejnenie na webovom sídle poskytovateľa, ak ho má
      zriadené (účinné od 1. októbra 2013)
      zu) dodržiavať cenník všetkých
      zdravotných výkonov, ktorý musí bezodkladne a preukázateľne zaslať vrátane
      každej jeho zmeny samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania
      zdravotníckeho zariadenia (účinné od 1. apríla 2015)
      zv) umiestniť na
      prístupnom a viditeľnom mieste vo vstupných priestoroch alebo v priestoroch
      čakárne zoznam zdravotných výkonov poskytovaných pri chorobe uvedenej v zozname
      chorôb, pri ktorých sa zdravotné výkony plne uhrádzajú alebo čiastočne uhrádzajú
      alebo sa neuhrádzajú na základe verejného zdravotného poistenia, a služieb
      súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti, ktoré poskytovateľ
      poskytuje a pri ktorých môže požadovať úhradu podľa osobitných predpisov55jah)
      (ďalej len "zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať
      úhradu
      "), ak ide o poskytovateľa, s ktorým má zdravotná poisťovňa uzatvorenú
      zmluvu podľa osobitného predpisu (účinnosť od 1. júna 2015).
      zw)
      dodržiavať zoznam zdravotných výkonov a služieb, pri ktorých možno požadovať
      úhradu
      , ktorý musí bezodkladne a preukázateľne zaslať vrátane každej jeho
      zmeny samosprávnemu kraju príslušnému podľa miesta prevádzkovania zdravotníckeho
      zariadenia, ak ide o poskytovateľa, s ktorým má zdravotná poisťovňa uzatvorenú
      zmluvu podľa osobitného predpisu, (účinnosť od 1. júna 2015)



    • Moja otázka sa týka dvoch poplatkov: vyšetrenie CRP síce
      čiastočne platia poisťovne, každá inou sumou, ale skutočná suma za vyšetrenie,
      materiál, kúpu a amortizáciu prístroja, chemikálie a príslušenstvo potrebné na
      vyšetrenie a pravidelnú kontrolu a kalibráciu prístroja, je vyššia. Je možné
      vyberať príslušný doplatok, podľa jednotlivých poisťovní vzhľadom na ich úhradu,
      aj naďalej? Samozrejme za podmienok zásad prehľadného účtovníctva a evidencie
      platieb. Podobný problém je vyšetrenie Strep A testu, pri ktorom ide o
      stanovenie prítomnosti baktérie streptococcus pyogenes v bránke hltanovej, čo
      zásadným spôsobom rozhoduje o zvolenej terapii.

           V zmysle výnosu MZ
      SR č. 44/2008 Z. z. o minimálnych požiadavkách na personálne zabezpečenie a
      materiálno-technické vybavenie jednotlivých druhov zdravotníckych zariadení je
      prístroj na vyšetrenie CRP ďalším materiálno technickým vybavením všeobecnej
      ambulancie pre dospelých a všeobecnej ambulancie pre deti a dorast.
      Vzhľadom
      na túto skutočnosť predpokladáme existujúcu zmluvu medzi poskytovateľom
      ambulantnej zdravotnej starostlivosti a zdravotnou poisťovňou.
           Ak je
      vyšetrenie CRP ordinované lekárom, náklady na toto vyšetrenie prepláca zdravotná
      poisťovňa pacienta. Je na zváženie prepočítať náklady na vyšetrenie u
      poskytovateľa a porovnať ich s platbami zdravotnej poisťovne a v prípade
      diskrepancie osloviť zdravotné poisťovne. Pokiaľ je vyšetrenie CRP realizované
      na vlastnú žiadosť pacienta, teda ak nie je indikované lekárom, pacient sa
      dohodne na vykonaní vyšetrenia a prípadná platba v zmysle cenníka je považovaná
      za dobrovoľnú úhradu na základe dohody, napríklad písomného súhlasu pacienta
      zaznamenaného v zdravotnej dokumentácii.
           Naopak, prístroj Strep A test
      nepatrí medzi ďalšie materiálno technické vybavenie ambulancie všeobecného
      lekára v zmysle vyššie citovaného výnosu.
      Odporúčame preto obrátiť sa na
      zdravotné poisťovne a požiadať o zmluvu na takéto vyšetrenie. Pokiaľ zdravotné
      poisťovne zmluvu neuzavrú a teda vyšetrenie nebude hradené z prostriedkov
      verejného zdravotného poistenia, možno poplatok za toto vyšetrenie požadovať.
      Lekár by mal však vopred poučiť pacienta alebo jeho zákonného zástupcu a o tom,
      že pacient vyšetrenie požaduje, vykonať záznam do zdravotnej dokumentácie. Výška
      poplatku musí byť súčasťou cenníka zverejneného na dostupnom
      mieste.

    Čo zaujíma samosprávne kraje?




    • Pri vysokom počte poskytovateľov zdravotnej starostlivosti v
      každom samosprávnom kraji je potrebné určiť lehotu na schválenie zoznamu
      zdravotných výkonov poskytovaných pri liečbe choroby uvedenej v zozname chorôb,
      služieb súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti a výkonov, ktoré
      nie sú zdravotným výkonom ani službou súvisiacou s poskytovaním zdravotnej
      starostlivosti, pri ktorých môže poskytovateľ požadovať úhradu. Aká bude lehota
      na schválenie daného zoznamu?

      Samosprávne kraje nebudú poskytovateľom
      zdravotnej starostlivosti schvaľovať zoznamy zdravotných výkonov a služieb, pri
      ktorých možno požadovať úhradu, ani cenníky všetkých zdravotných výkonov.
      Poskytovatelia majú voči samosprávnym krajom len povinnosť zaslať zoznam a
      cenník, ako aj ich zmeny. Prvýkrát tak musia urobiť najneskôr do 31. mája 2015.



    • Agenda schvaľovania cenníkov je časovo náročná, navyše nie
      sú stanovené maximálne ceny, ani výkony, za ktoré poskytovateľ požadovať od
      pacienta poplatok. Napr. poplatok za manažment pacienta nie je definovaný,
      napriek tomu ho poskytovatelia často vo svojich cenníkoch uvádzajú. Ako majú
      samosprávne kraje postupovať?

      Právne predpisy neustanovujú, akým
      spôsobom si má poskytovateľ zdravotnej starostlivosti manažovať objednávanie
      pacienta na vyšetrenie. Zákon č. 577/2004 Z. z. ustanovuje, že súčasťou
      zdravotného výkonu je aj objednanie poistenca na vyšetrenie vrátane objednania
      na konkrétny čas.
      Poskytovateľ zdravotnej starostlivosti nemôže takouto
      úhradou podmieňovať poskytovanie zdravotnej starostlivosti.



    • Doteraz vyberali poskytovatelia zdravotnej starostlivosti
      poplatky okrem tzv. manažérskeho napr. aj poplatok pacienta za klimatizovanú
      čakáreň, vzhľadom na to, že žiaden právny predpis nevylučoval vyberanie týchto
      poplatkov. Čo bude predmetom schváleného cenníka teraz?

      Zmluvný
      poskytovateľ zdravotnej starostlivosti môže požadovať úhrady za zdravotnú
      starostlivosť poskytnutú pri chorobe uvedenej v zozname chorôb najviac vo výške
      spoluúčasti poistenca podľa zákona č. 577/2004 Z. z. a nariadenia vlády SR č.
      777/2004 Z. z. Službou súvisiacou s poskytovaním zdravotnej starostlivosti môže
      byť iba to, čo ustanovil § 13 zákona č. 576/2004 Z. z. a poskytovateľ zdravotnej
      starostlivosti za ne môže požadovať úhradu najviac vo výške spoluúčasti
      poistenca podľa zákona č. 577/2004 Z. z. a nariadenia vlády SR č. 722/2004 Z. z.
      Úhradu od pacienta za "klimatizovanú čakáreň" a podobné "poplatky" nemožno
      požadovať.

    Zdroj:MZSR